måndag 13 december 2010

Ipad - ett platt fall för det fria ordet

”Väntan är över” ropade Expressen i veckan.
”Äntligen!” svarade Aftonbladet.
Ipaden är släppt och vi ska äntligen ”bläddra bland webbsidor, skriva e-post, visa bilder och titta på film”. På lanseringsdagen smäller Aftonbladet till med ett reportage från kön utanför Media Markt, en guide till att ”bli expert” på sin Ipad samt en intervju med hockeyspelaren Staffan Kronwall i Djurgården. Han tycker att Ipaden ”är grym”.

Att ett teknikföretag, och endast ett, bevakas med denna okritiska uppsluppenhet är märkligt. Apples kontroll över mjukvaran till Ipaden begränsar sig nämligen inte enbart till tekniska aspekter utan rör även innehållet.Vilket innehåll som är tillåtet regleras av företagets riktlinjer i ”App Store Guidelines”. Exempel på ämnen som måste undvikas är pornografi, våldsamheter och religionskritik. Apple ger följande råd: ”Om du vill kritisera en religion, skriv en bok. Om du vill beskriva sex, skriv en bok eller en låt eller skapa en medicinsk app.” En app som inte blivit godkänd heter Freedom time och var helt enkelt en klocka som räknade ner George W Bushs återstående dagar som president. Den ansågs för politiskt känslig. I Storbritannien har även modetidningen Dazed & Confused blivit censurerad. Bortretuscherade bröstvårtor gav Ipad-utgåvan öknamnet ”The Iran Edition”. Den svenska förlagsvärlden har också påverkats. Serieförlaget Galago fick finna sig i att censurera rutor som innehöll nakenhet i e-boksutgåvan av Mats Jonssons seriealbum Hey Princess.

Rätten att se Mats Jonssons självbiografiska genitalier är kanske ingen viktig fråga i sig, men desto mer oroande är det att Apple gör en moralisk och konstnärlig bedömning av enskilda verk. Något Apples vd Steve Jobs inte ser något problem i: ”Vi tycker faktiskt att vi har ett moraliskt ansvar i att hålla porren borta från Iphonen” skrev han tidigare i år i ett mejl till journalisten Ryan Tate. Även om det är frivilligt att använda sig av Apples plattform kan deras censurregler innebära ett demokratiskt problem. Företaget är en mäktig aktör på marknaden och påverkar i hög grad hur nyheter och litteratur presenteras. De blir ett extra filter mellan författaren och läsaren. Apples villkor kan även leda till en, medveten eller omedveten, självcensur. För om ett förlag eller en redaktion ständigt måste justera texter och bilder efter Apples krav skulle en logisk, tidsbesparande, åtgärd vara att redan i början av produktionen anpassa sig efter kraven. Bokförlaget Vertigo meddelade i somras att de överger e-boken, bland annat på grund av osäkerheten i att passera Apples nålsöga. Kommer andra förlag i marginalen våga ställa sig utanför och missa en stor potentiell kundgrupp?

Dessa oroande scenarier är frånvarande i den svenska rapporteringen kring Apples produkter. Pressutskick från iPravda om att Ipaden är en revolutionerande innovation behandlas som information snarare än reklam. Apples självutnämnda gräsrotsrörelse bekymrar sig inte alls. På Facebook och Twitter ställer de upp i rak formation med Steve Jobs lilla vita i bröstfickan, upprepandes sina satsläror: ”Android sprider porr och virus” och ”Windows är ondskans axelmakt”.

Publicerad i Aftonbladet.

1 kommentar: