När jag var sex år förklarade jag
för mina föräldrar att ”här vill jag leva och här vill jag bo” vilket de i
efterhand har berättat som en rolig historia. Kanske inte bara för att det
högstämda läget skar sig mot pojken en träplanka, en häst enligt mig, mellan
benen och ständigt rinnande näsa. Men kanske också för att uttalandet skulle
visa sig så absurt i vuxen ålder. Med min medelklassbakgrund var flytten efter
gymnasiet lika självklar som att åka längdskidor och tvingas läsa språk på
högstadiet.
Hade jag däremot växt upp i
Stockholm hade inte uttalandet varit särskilt minnesvärt. Där blir man inte
kvar, även om man är kvar. Man behöver inte ”ta sig någonstans” eftersom man redan
betraktar sig själv som i centrum av allt. Annat är det för mina kompisar som
stannat kvar eller flyttat hem till Jämtland och blivit vana med att förklara
eller försvara sig. Att flytta från Jämtland ses som ett icke-val medan
beslutet att bo blir ett aktivt val.
Men hur kommer det sig att
flytten känns så självklar? Vore jag sociolog kunde jag nog förklara det
utifrån samhällets ekonomiska, politiska och kulturella strukturer där
storstäderna suger upp landet som en svamp. Men det är jag inte, så jag får gå
till mig själv. Under gymnasiet vurmade jag och mina vänner för det intellektuella
– mer som idé än praktik om jag ska vara ärlig – och lät småstaden bli en fond
för allting värt att vända sig mot. Enligt en bekant dramaturgi såg jag på
hemorten som en psykologisk plats snarare än en geografisk, en behållare för
allt man ville förändra, allt man ville slippa.
En ogenomtänkt slutsats som dock fick
stöd från musik, böcker och filmer som alla talade om liknande upplevelser.
Fucking Åmål hade premiär när jag var sjutton år och samtidigt släppte Mats
Jonsson serieromanen Unga Norrlänningar, om uppväxten i bruksorten Kramfors.
Det kändes som jag. Och all rockhistoria man sög in berättade om samma sak:
Morrissey längtade efter en atombomb för att döda småstadstristessen och Lou
Reed sjöng ”the only one good use for a small town / you hate it and you know
you’ll have to leave”.
Det första jag missade i min
ungdomliga svartsyn var att de saker jag hatade inte hade någonting att göra
med Östersund, Jämtland, Norrland eller landsbygden alls. Att alla i Jämtland
skulle tjuvjaga varg från skotern, med ett nykläckt bögskämt i mungipan, är ju ungefär
lika sant som att alla stockholmare bor i vindsvåningar och går på
förutsättningslösa möten medan svartjobbande nannys tränar barnen i
mindfullness. Även om det kan kännas så när man läser lokaltidningen DN.
Jag förstår varenda gymnasist som
längtar efter att lämna Jämtland nu. Men det finns ett problem, som jag i
högsta grad är en del av. Det handlar om hur vi pratar om det. För i
föreställningen kring centrum och periferi utgår vi alltid från storstäderna
som norm. När jag var i de yngre tjugo hittade jag på en låt om Ljusdal där jag
i texten skrev: ”sen när du är över Ljusnan / kan vägen ta dig vart som helst”.
Det var fel av två anledningar: dels upplyste en Ljusdalsbo om att den väg jag
beskrev inte skulle leda ”vart som helst” utan till Ånge. Det andra felet var
tankemässigt: våra ambitioner behöver inte begränsas av geografin. Centrum är
alltid där du är.
Publicerad i Östersunds-Posten.
Hej
SvaraRaderaHar läst en drös texter på denna blogg. Du skriver skitbra och med nog tankegods för att det skall bli intressant.
Tack!
/Martin